Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jeden důchod, dva důchody... a co si počít s tesknotou

Od jisté doby si mě manželka začala víc hledět. Každý den si mě prohlíží kritickým okem a sotva začnu při nějaké činnosti víc funět, starostlivě mi ordinuje odpočinek, zatímco dříve by mě léčila další prací. Protože jsem normální mužský, došlo mi to až se zpožděním, a tak jsem začal v mysli pátrat, kdy nastal ten rozhodný moment, abych pochopil, co za tím stojí.

Před pár lety se mi rozbušilo srdce a nešlo zastavit, takže mě Prahou unášela houkající sanitka a já jsem doprovázejícímu zdravotníkovi říkal: „Jestli takhle divoce natřásáte všechny nebožáky, tak jich musíte do špitálu přivézt polovinu mrtvých.“ On se jen smál a odpovídal: „To je takový test. Když tu jízdu po pražský dlažbě přežijete, tak přežijete i péči českýho zdravotnictví.“ V nemocnici srdci domluvili a po pár hodinách klidu jsme odjeli domů autem, které manželka přivezla. Řídil jsem já, protože oba jsme usoudili, že mé srdce radši přepínat nebudeme. Následně jsem však zvláštní péči nepotřeboval.

Nebo od tehdy, když jsem ženě zaplatil poznávací zájezd po Turecku s hejnem jejích přítelkyň? Z mé strany to byla úlitba za to, že nemusím s nimi, leč snažil jsem se to prodat jako láskyplný čin starého manžela a zdálo se, že to zabralo. Avšak ani to se časově neshodovalo.

Pátral jsem v paměti dál, pátral... až jsem na to přišel. Ano, její starost o mé zdraví rapidně stoupla od okamžiku, kdy se ze mě oficiálně stal důchodce. Manželka už byla tou dobou zkušená důchodkyně, a protože já jsem svou ženu nikdy moc nerozmazloval – u vědomí, že statisticky vzato jako žena mě nejspíš bohatě přežije a měla by být na samostatný život připravena – už jako česká důchodkyně věděla, zač je toho loket. A v tu chvíli jí sepnulo, že je setsakramentský rozdíl, jestli život v starobě zajišťuje jeden důchod nebo dva. Protože takové varování mají v sobě ženy-hospodyně geneticky zakódované.

(„Ty seš přece TAK blbej!“ vyjádřila má žena při čtení svůj nesouhlas s předchozím závěrem, a odešla si po svém. A po svých – zaplaťpánbůh.)

To není cynický kalkul, to je realita. Protože vícečlenná domácnost se méně bolestně podělí o nájem za byt. A o náklady na teplo. A na elektřinu. Na plyn. Na telefon. Na kabelovou televizi. Na internet. A co já vím ještě... Ale na jednoho českého důchodce je toho moc.

Vracel jsem se jednou z práce... Stále ještě jsem tím, čemu se říká pracující důchodce, neboť se mi splnil celoživotní sen: pracuji tři dny v týdnu. Tedy, procházel jsem ono odpoledne parkem, když mě náhle rozbolela achilovka na levé noze. Začal jsem silně kulhat a přistál jsem na lavičce, okupované velmi starým mužem.

„Tak vidím, že už pajdají i mladodůchodci,“ zavrčel místo pozdravu. „Já ve vašem věku běhal jak srnec.“

„Já doteď taky,“ vydechl jsem vztekle, „až mě před chvílí sestřelila achilovka,“ masíroval jsem si nohu. „Kurva!“ zařval jsem bolestně, protože jsem pochopil, že nesedím vedle žádné přecitlivělé duše, „proč je všechno dobrý a najednou, v jeden moment, se to sepsuje?“

Podíval se na mě štítivě.

„Tahle mládež nic nevydrží,“ zamumlal pohrdlivě. „Pane, vidím, že i ve svém věku víte o životě houby. Kvílíte tu nad blbou achilovkou... Samozřejmě, že katastrofy přicházejí náhle, v jeden moment, jak říkáte. A neohlašují se předem. Ať jsou velký – tsunami třeba... nebo takzvaně malý, osobní. Jednou vkročíte radostně do svého bytu a zjistíte... že jste vdovcem. Náhle.“

Na chvíli se rozhostilo ticho.

„To se stalo vám?“

„Jo.“

„Tak promiňte.“

„Není co promíjet. Takový je život. V mým věku musí mít člověk smrt zakalkulovánu do života. A pak si jen řeknete, tak jo, holka, taks mě jen vo chvilku předběhla... Přeju ti, žes to měla rychlý, zasloužila sis to... A že už seš bez starostí a nic tě nebolí... Ale to nic nemění na tom... ŽE MĚ PĚKNE SERE, ŽE JSEM TEĎ NA VŠECHNO SÁM!“

Oba jsme si hluboce povzdechli: já nad bolavou nohou, on nad údělem siroty.

„Je to asi hodně těžký, být najednou sám,“ navázal jsem po chvíli obezřetně.

„Když máte kolem sebe desítky let perfektně fungující servis, tak je to děsný... Musíte dělat věci, které jste nikdy nedělal a dělat nechtěl... Štve vás to.“

Chvíli jsem si jeho slova srovnával v hlavě a vtom mě něco napadlo.

„Ale když jste se s tím tak vyrovnal... Co třeba taková... čiperná důchodkyně,“ pronesl jsem opatrně, „na to jste nepomyslel? Rojí se jich tolik... A zase by byl servis...“

Šlehl po mně zuřivým pohledem.

„Vony nestačej ty baby,“ zamumlal, „ještě mě budou nasírat i mužský!“

Zakroutil užasle hlavou, jako by nemohl pochopit, že nějaký muž je schopen vypustit z úst takovou hloupost. Pak se z jeho hrudi vydral mučivý povzdech a nakonec se rozpovídal.

„Sedávám na týhle lavičce. Pokaždý se tu vystřídá pár ženských, protože starých bab je mnohem víc než dědků. A s některou v tu ránu začne šít čert. Prolustruje mě pohledem, vidí, že mám na sobě čistý prádlo, usoudí, že jsem ještě pohyblivej, když jsem sem dolezl, že zřejmě trefím domů a nepočůrávám se, když je pode mnou sucho... po dešti tu nesedávám. V tu chvíli jí v mozku sepne, jak by se jí hospodařilo, kdyby byly v kase dva důchody místo jednoho a spustí řeči: o stáří, jak je smutno člověku, když je sám, a to jak ženě, tak mužovi...

Já babu chvíli poslouchám, a pak jí řeknu: máte pravdu, paní. Tak poslouchejte... Abyste nebyla tak smutná, já vám přečtu něco veselýho od Karla Poláčka. Aspoň uvidíte, že ty vdovy to mají těžký odjakživa. Vytáhnu Muže v offsidu, bez kterých nedám ani ránu a čtu jí – poslouchejte:

Eman starší měl návštěvu. Vdova Ouholičková seděla u něho a vykládala, že nemohla doma tesknotou vydržet a že se musela jít podívat, co dělá pan Habásko.

„Samotné ženě je smutno,“ stýskala si vdova.

Pan Habásko přisvědčil a pravil, že to jsou těžké věci.

„A samotnýmu muži je taky smutno!“ dodala, střelivši významným pohledem po panu Habáskovi.

Ten uhnul a děl: „Je smutno a není smutno. Jak se to veme. Je práce a čas utíká, že se člověk ani nestačí divit!“

Vstal, aby přiložil do kamen.

Kluk má přijít každou chvíli a ona se mi nehne! uvažoval hněvivě. Uvidí nás pohromadě a já pak vystojím. Přeci znám tu jeho nevymáchanou hubu!

Vdova zaútočila přímo: „Mohli bysme to dát dohromady, pane Habásko. Vy jste samotnej a já jsem samotná. Spolčíme se a počneme novej život. Každej mi říká, že by z nás byl pěknej párek. Já jsem taková mírná a vy jste člověk pomalej. Já bysem vám posloužila a vy byste se mě zastal. Na samotnou ženskou si každej dovolí!“

Už je to tady! lekl se Eman starší. Vdova to bere zkrátka. Měl bych ji pohladit pohrabáčem, nebo jsem nešťastnej člověk. To bysem moh udělat, a kdyby mělo něco bejt, řeknu, že jsem to udělal nerad!

Nahlas pravil: „Tak vida, už je poledne a člověk by ani neřek!“

„Tak co, plácnem si?“ lákala vdova a nastavovala ruku.

Přeci jenom budu muset s tím pohrabáčem..., uvažoval pan Habásko teskně. Vona pokoj nedá, vona nepopustí a já budu v troubě!

„Ono je to všelijaký, paní,“ mumlal. „Já už jsem člověk z formy, se mnou byste neužila!“

„Nejde vo užívání,“ namítala horlivě vdova, „de vo tu tesknotu!“

Podíval se na mě a konečně v jeho očích zajiskřilo.

„Některý babě to stačí a dá pokoj,“ řekl spokojeně. „A takový tý odolný dodám: Víte, paní, já na tesknotu neměl celej život čas. A tak si ji teď konečně užívám. Někdy si tak hezky proteskním celý den. A správnou tesknotu si paní užijete... jen když jste sama.“

Díval jsem se do jeho potměšilých očí a pomalu si jeho vyprávění srovnával v hlavě. Jo, jo... dva důchody jsou jistě lepší než jeden... Ale asi ne za každou cenu.

Další povídky autora jsou dostupné na www.krejci-knihy.cz

Autor: Ivan Krejčí | čtvrtek 12.5.2011 8:00 | karma článku: 21,32 | přečteno: 1232x
  • Další články autora

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /11

Toskánsko je zemí umělců a člověk, který poznává jejich díla, zákonitě zatouží poznat i jejich život. Jenže, zatímco dnes nás web informuje o výstřelcích kdejaké virtuální krasavice den po dni, ve středověku tomu tak nebylo, a o osobním životě umělců skutečných, jako byl Giotto di Bondone, Piero della Francesca, Domenico Ghirlandaio, Luca Signorelli a další a další, se mnoho nedozvíme. Jistě, internetových záznamů i v této oblasti najdeme dost; záhy však zjistíme, že jeden opisuje od druhého a všichni...

8.10.2012 v 8:00 | Karma: 7,08 | Přečteno: 481x | Diskuse| Cestování

Ivan Krejčí

Tuzemáka na pult, barmane! A cizáka k němu – pro jistotu.

Po tolika letech na světě si člověk myslí, že už ho nic nepřekvapí. Ale fantazie odborníků, stejně jako různých uličníků, je bezbřehá. Je to už velmi dávno, co vědci na celém světě objevili základní princip svého byznysu. Přihodilo se to hned po skončení prvního úkolu, když vystřízlivěli z úspěchu a zděšeně si uvědomili, že od zítřka nemají do čeho píchnout. Až jednoho koumáka napadlo, že tedy nezbývá než začít pracovat na popření získaných poznatků. Konečně, pochybnost přece mají vědci v genech!

3.10.2012 v 8:00 | Karma: 9,04 | Přečteno: 542x | Diskuse| Poezie a próza

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /10

Kamkoli v Toskánsku, ale snad v celé Itálii, tlápnete, můžete si být jisti, že se na tom místě bojovalo. A když ne zrovna za takzvané státní zájmy, tak za nějaké lokální. V průběhu několika tisíciletí vcucla země krev statisíců povražděných mužů – a žen a dětí jaksi přidruženě. Jenom největší masakry vstoupily do dějepisných učebnic, ostatní nestály historikům za řeč, protože učebnice by byly tak tlusté, že by se na ně nenašla vazba. A tak jsou známé jen názvy míst jako Benevento, Campaldino, Montaperti, Meloria... protože tam někdo zvítězil, nebo byl poražen, nebo bylo obětí moc. To vše v sobě pojí krutá porážka, kterou uštědřil kartáginský vojevůdce Hannibal Římanům na břehu Trasimenského jezera roku 217 před naším letopočtem.

1.10.2012 v 8:00 | Karma: 5,72 | Přečteno: 394x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Poučení z krizového alkoholového vývoje (společenské)

Češi mají k alkoholu blízko. Dokonce tak blízko, že kdyby se dnes probudil Bedřich Smetana, musel by zdrceně poopravit svou legendární větu, že nikoliv v hudbě, ale „V chlastu život Čechů“. Všichni to víme a ví se to o nás i ve světě, o což se zdatně stará Světová zdravotnická organizace se svými statistikami. A jak by taky ne, když už malá dítka jsou nucena dívat se na sady plné švestek, jablek a hrušek, a sdílet starosti dospělých, co si s takovou úrodou počít.

26.9.2012 v 8:00 | Karma: 10,15 | Přečteno: 595x | Diskuse| Politika

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /9

Že je biorytmus jižních národů dost odlišný od našeho, je známý fakt. Jedním z důsledků pro nás bylo, že jsme nikdy nevečeřeli v italské restauraci. Jsme zvyklí večeřet v pět hodin odpoledne a to je čas, kdy se Italové probouzejí z odpolední siesty. Někteří z nich pak přemýšlejí, jestli mají jít na osmou otevřít restauraci, když jejich kuchař stejně dojde na devátou – aspoň tak to vidím já. Představa, že se naboucháme jídlem někdy v deset večer a pak se odebereme spát – protože projuchat noc už nedokážeme – byla pro nás nepřekonatelná. Naštěstí v té zemi uznávají, že člověk by chtěl něco pojíst i kolem poledne, a tak jsme různá stravovací zařízení poznávali aspoň za denního světla.

24.9.2012 v 8:00 | Karma: 7,60 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /8

Když suchozemec v mládí přičuchne k moři, zpravidla se mu ta nekonečná vodní masa usídlí v srdci. A občas se připomene. Člověk pak práskne se vším, co má zrovna v ruce, a vydá se za voláním dálek či blízek – podle toho, kolik má zrovna času a peněz. A nemusí vždycky jít jen o koupání, i když většinou není k zahození; je úžasné všemi smysly a údy těla vstřebávat do sebe jedinečnou nostalgii nekonečné mořské hladiny, která je neopakovatelná a člověk podobnou nenajde ani v horách vysoko u nebe, ani ve vodě, co hučí po lučinách, a dokonce ani v těch legendárních borech, co šumí po skalinách.

17.9.2012 v 8:00 | Karma: 5,91 | Přečteno: 507x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Španělé jsou uřvaní...

Dá rozum, že bych něco takového z úst jen tak nevypustil. Jednak nesnáším zevšeobecňování typu Češi jsou Švejci, chlastá jak Dán..., jednak jsem poznal pár Španělů, kteří mluvili klidně jako my. Ale o svých soukmenovcích to se značným despektem pronesl náš průvodce Juan, když nemohl překřičet pár skupin španělských turistů před vstupem do Alhambry, a já jsem v tu chvíli souhlasně přikývl. Neboť jsem už měl své zkušenosti.

13.9.2012 v 8:00 | Karma: 13,55 | Přečteno: 1226x | Diskuse| Kultura

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /7

Sienu známe všichni od dětství, když jsme se patlali s temperovými barvami, ale nic nám neříkala, neboť jsme měli jiné starosti a jiné představy. Až když vystoupáte na 102 metrů vysokou Torre del Mangia u radnice, odkud se naskýtá úchvatný pohled nejen na náměstí pod vámi, ale na celé město a jeho okolí, tak pochopíte. Na všechny strany pod vámi se vlní červenohnědé moře taškové krytiny střech pokrývající domy, paláce a kostely s červenohnědými cihelnými fasádami. Tohle je Siena. Siena pálená.

10.9.2012 v 8:00 | Karma: 5,66 | Přečteno: 535x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /6

Jedno se rozhodně Toskáncům napříč staletími upřít nedá: nebyli líní. Toskánsko je samý kopec a na vršku mnohých jsou postavena města. Přivést k nim cesty, dopravit stavební materiál, to vše vyžadovalo mnoho těžké práce. Jistě to dělali v přesvědčení, že město ochrání před nájezdníky, avšak historie je usvědčuje z omylu – i nájezdníci byli ochotni věnovat značný výdej energie k dobytí města.

3.9.2012 v 8:00 | Karma: 8,80 | Přečteno: 655x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /5

Vstáváte-li brzy, má vás většina lidí za blázna a vlastní rodina vás občas nenávidí. U mě to vypěstoval minulý režim, kdy začátek pracovní doby byl nekompromisní. V sedm hodin udělal vedoucí tlustou čáru v knize docházky, a kdo byl pod čarou víckrát, chodil na kobereček. Dlužno říct, že i tehdy byli mezi námi borci, kteří na to zvysoka káleli a my zbabělci jsme je obdivovali. Tak se rodí budoucí disidenti.

27.8.2012 v 8:00 | Karma: 7,89 | Přečteno: 504x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /4

Assisi – město svatého Františka a řádu františkánů – leží sice v Umbrii, ale od toskánských hranic je vzdáleno coby kamenem dohodil. Rozhodně stojí za návštěvu, a to člověk vůbec nemusí být bůhvíjakým křesťanským nadšencem. Pro mou rodinu má navíc mýtický význam, takže návštěva města byla přímo povinností.

20.8.2012 v 8:00 | Karma: 7,15 | Přečteno: 533x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /3

Město Arezzo nepatří k toskánským favoritům typu Florencie, Sieny či Pisy, přesto je ale hodno našeho zájmu. Nejen pro slavné rodáky a duchovní hodnoty, které zanechali světu, ale i pro památky hmotné, zvěčněné v kameni nebo rukou malíře v omítce a na plátně.

13.8.2012 v 8:00 | Karma: 8,79 | Přečteno: 646x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj /2

Malé toskánské město Lucignano a jeho májová slavnost Maggiolata Lucignanese mi připravily ještě další zážitky. Bohužel, nepoznal jsem tu slavnost jako oslavu nového života, kdy se souložilo ostošest, jak v předešlé diskusi odborně připomněl Petr z Bologni, ale pevně věřím, že se tak děje a turistům do toho nic není.

6.8.2012 v 8:00 | Karma: 8,18 | Přečteno: 841x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Toskánské peklo i ráj

Jednoho dne jsem se rozhodl vyslat typickou českou rodinku do Toskánska. Konečně, jsem autor, mohl bych je poslat třeba na Měsíc. Ale vybral jsem jim Toskánsko, protože to je země mého srdce, a následně popsal na dvě stovky stránek. Otec František padesátník, matka Marie o fous mladší, dcera Petra (22) a syn Honza (20).

30.7.2012 v 8:00 | Karma: 10,42 | Přečteno: 1007x | Diskuse| Ostatní

Ivan Krejčí

Všechno mělo být jinak (38): O šukání, čurání a slovech vyňatých

Vyňatých ze slušné společnosti, rozumí se, a vložených do úst sprosťákům. Prostě mi to nedá, abych se nevrátil k minulému úterku a incidentu s titulkem Všechno mělo být jinak (37): Vyšukat dítě není jen tak. Cenzorka mi napsala, že přeřadila příspěvek na můj soukromý blok kvůli vulgaritě v titulku. A pokud ji odstraním, článek bude vrácen na titulní stránku. A že děkuje za pochopení. Děkovala marně – nepochopil jsem ji. Důvod byl jednoduchý: až do té doby mě nenapadlo, že šukání je vulgární.

15.11.2011 v 8:00 | Karma: 15,41 | Přečteno: 1983x | Diskuse| Poezie a próza

Ivan Krejčí

Maminka šukala po pokoji, zatímco její dcera...

šukala s manželem v ložnici. Uf, není to v titulku, tak mi to snad cenzor nevyhodí, jako to šukání dnes po ránu. Trochu mě to vyvedlo z míry. Prý vulgarita. Svého času kurva paní Kolářové v titulku prošla (Kurva! - jako krásné české slovo), dnešní šukání ne. A uznejte - čím by byla kurva bez šukání?

8.11.2011 v 11:00 | Karma: 26,56 | Přečteno: 4086x | Diskuse| Poezie a próza

Ivan Krejčí

Všechno mělo být jinak 37: Vyšukat dítě není jen tak

Na celém oplodňovacím dobrodružství bylo nejjednodušší provedení testů na HIV a další rizikové choroby. O něco pracnější bylo sestavení dvou dohod: v jedné se Leoš zcela vzdal otcovských práv a Dana slíbila, že ho nebude o nic uhánět, v druhé Milena předala výchovu do působnosti budoucího otce Marka a ten slíbil, že po Mileně nebude nic chtít. Jestli by takové dohody někdy v budoucnosti došly milosti českých soudců, to neřešili. Ovšem nejsložitějším se ukázal být samotný akt početí. Dokud se obě dvojice bavily oblečené na veřejnosti, bylo vše v pořádku. Jakmile však došlo na intimní život, u obou tak rozdílný, nastaly problémy.

8.11.2011 v 8:00 | Karma: 5,81 | Přečteno: 893x | Diskuse| Poezie a próza

Ivan Krejčí

Všechno mělo být jinak 36: Dvě lesby – dvě děťátka?

Týden se pro změnu podmínek ukázal být krátký, ale měsíc už ne. Jednoho dne nahmatala Milena při sprchování bulku pod prsem a dosavadní život se jí rozsypal jako balíček karet. Bilancovala dlouho a odpovědně a na konci stálo její rozhodnutí splnit podmínku obou mužů: porodit jim recipročně dítě.

1.11.2011 v 8:00 | Karma: 10,69 | Přečteno: 872x | Diskuse| Poezie a próza

Ivan Krejčí

Všechno mělo být jinak 35: Milena, dildo a celník Chudoba

Rychlík z Mnichova zastavil za hranicemi a Mileně (17) se v pozdním létě roku 1989 naskytl pohled na drátěné ploty a betonové zátarasy. Vlak obstoupili pohraničníci v uniformách se samopaly v rukách. Někteří drželi na vodítku psy.

25.10.2011 v 8:00 | Karma: 13,55 | Přečteno: 1035x | Diskuse| Poezie a próza

Ivan Krejčí

Všechno mělo být jinak 34: Svatba nejlepšího kamaráda

Začátek září roku 2006 byl teplý a prosluněný. A protože se vdávala ekoložka, bylo nad slunce jasnější, že se svatba uskuteční v přírodě. Ideálním místem, ke všemu přímo ve městě, se ukázal být přírodní park Podviní ve Vysočanech, lemovaný potokem Rokytkou. Je v něm amfiteátr připomínající keltské hradiště, jemuž vévodí mohutný kmen dubu obrácený kořeny k nebi, prolézačky pro děti i ohraničené hřiště pro hrátky psů s jejich páníčky a paničkami. Nic z toho však nebylo určeno pro svatební obřad. Ten se odehrával v parku mezi staletými stromy na břehu romantického jezírka za šumění malého vodopádu.

18.10.2011 v 8:00 | Karma: 8,93 | Přečteno: 855x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 69
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1322x
Půl profesního života prožil jako projektant, druhou půlku v manažerských funkcích. Psát začal kolem padesátky, přičemž spouštěcím mechanizmem byla puberta jeho dětí a touha vyrovnat se s nimi jinak než násilím. Dosud vydal 7-8 převážně humorných knížek.